Test_nowego_BMW_K1600GT

BMW K1600GT 2017 – krążownik flagowy

  • Niebieskie_malowanie_BMW_K1600_GT_2017_
  • Nowe_zegary_BMW_K1600_GT_2017_
  • Prawa_kierownica_BMW_K1600_GT_2017_
  • Prawy_przod_
  • Prawy_tyl_BMW_K1600_GT_2017_
  • Przod_BMW_K1600_GT_2017_
  • Reflektror_BMW_K1600_GT_2017_
  • SOS_BMW_K1600_GT_2017_eCall_
  • Statycznie_BMW_K1600_GT_2017_
  • System_bezkluczykowy_BMW_K1600_GT_2017_
  • Szyba_opuszczona_BMW_K1600_GT_2017_
  • Szyba_podniesiona_BMW_K1600_GT_2017_
  • Tyl_BMW_K1600_GT_2017_
  • Tyl_studio_BMW_K1600_GT_2017_
  • Wydech_BMW_K1600_GT_2017_
  • Za_kierownica_BMW_K1600_GT_2017_
  • Za_sterami_BMW_K1600_GT_2017_
  • BMW_K1600_GT_2017_eCall_
  • BMW_K1600_GT_2017_Hiszpania
  • BMW_K1600_GT_2017_jazda
  • BMW_K1600_GT_2017_kufry_
  • BMW_K1600_GT_2017_lewy_bok
  • BMW_K1600_GT_2017_nowe_owiewki_
  • BMW_K1600_GT_2017_z_gory_
  • BMW_K1600_GT_2017_zakrety
  • BMW_K1600_GT_2017_zlozenie
  • Czarny_BMW_K1600_GT_2017_
  • Lewa_kierownica_BMW_K1600_GT_2017_
  • Lewy_przod_BMW_K1600_GT_2017_
  • Lewy_tyl_BMW_K1600_GT_2017_

BMW K1600GT udowodniło w roku 2010, że da się zbudować 6-cylindrowy motocykl turystyczny, który hamuje, który przyspiesza oraz który przede wszystkim skręca. Wszystko zostało podane w maksymalnie komfortowej polewie i okraszone trudną do podrobienia kulturą pracy.

Cyfra „6”

K1600GT okazał się na tyle udany, że przez kilka lat z rzędu nikomu nie udało się podejść blisko do pozycji luksusowego szybkiego krążownika na której okopało się BMW. Honda Gold Wing jest w stanie powalczyć z Niemcami w temacie komfortu i wyposażenia dodatkowego, ale w obszarze dynamiki i właściwości jezdnych K1600GT pozostaje klasą sam dla siebie. Szczerze mówiąc… nie dziwię się, że konkurencja nie rwie się do rywalizacji z bawarskim sześciocylindrowcem. Pierwszy problem, to koszt opracowania tak zaawansowanej maszyny. Drugim kłopotliwym tematem jest sprzedanie (siłą rzeczy) drogiego pojazdu. Trzeba mieć prestiż i renomę marki BMW, aby znaleźć nabywców na pojazd za dobrze ponad 100 000 złotych, szczególnie że tańsze propozycje niekoniecznie dojadą do celu podróży wolniej, lub będą znacząco mniej komfortowe dla kierowcy. Pamiętajmy jednak o jednym. Sześć garów w rzędzie to nie tylko kwestia rozwiązania konstrukcyjnego, czy racjonalnej potrzeby. To przede wszystkim synonim prestiżu i deklaracja nieco innych potrzeb. Pięknie wyeksponowana cyfra „6”nie znalazła się na bloku silnika K1600GT przypadkowo.

Ucieczka do przodu

Nawet jeśli BMW K1600GT nie ma w chwili obecnej realnej konkurencji, nie oznacza to, że maszyna nie wymaga modernizacji. W ciągu ostatnich kilu lat sporo zmieniło się w elektronice oraz w temacie użytecznych gadżetów. Dlatego też w nowym GT w opcjach znajdziemy chociażby elektryczny bieg „wsteczny”, ułatwiający manewrowanie podczas postoju. To bardzo wygodne rozwiązanie w przypadku maszyny, która gotowa do jazdy waży ponad 300 kg, nie wspominając o sytuacji gdy jest objuczona pasażerem. BMW K1600GT będzie można także wyposażyć w Shift Assistant Pro, pozwalający na zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Kolejną nowością w opcjach jest Intelligent Emergency Call, zwany też eCall. System wykorzystuje do swojej pracy zestaw standardowych akcelerometrów i czujników pochylenia, które wraz z danymi z komputera pokładowego (podającego np. prędkość pojazdu w chwili zdarzenia) będą w stanie ocenić czy doszło do poważnego wypadku, czy też do niegroźnego przewrócenia motocykla. O zajściu informowane będzie specjalne call centre BMW, które informację o wypadku przekazywało będzie natychmiast do właściwych służb. W przypadku wykrycia poważnego wypadku powiadomienie generowane będzie automatycznie. W przypadku drobniejszych kolizji, czy też przewrócenia motocykla sygnał będzie uruchamiany 25 sekund po wykryciu zdarzenia. W takim przypadku kierowca będzie miał możliwość odwołania sygnału ratunkowego specjalnym przyciskiem SOS ulokowanym pod specjalną osłoną na prawej stronie kierownicy.

Co więcej? K1600GT 2017 otrzymało popularne wśród klientów BMW zawieszenia ESA drugiej generacji z systemem adaptacyjnym w standardzie. ESA wraz ze sterowaniem jednostki napędowej będzie oferować trzy tryby: Road, Dynamic i Rain, które automatycznie dostosowują się do warunków panujących na drodze. Zmienił się nieco wygląd owiewek przez powiększenie deflektorów, co w założeniu ma poprawić ochronę przed wiatrem.

Nowy jest również zestaw przyrządów. Co prawda wygląda on bardzo podobnie do poprzedniego, ale istotnie zmieniono na nim aranżację kontrolek. Na pokładzie zostają takie udogodnienia jak ABS Pro, Dynamic Traction Control DTC, xenonowa lampa przednia, grzane manetki, sterownik na lewej kierownicy, tempomat, system bezkluczykowy, kontrola ciśnienia w kołach, wspomaganie ruszania pod górę oraz typowa dla BMW długa lista wyposażenia dodatkowego.

Szybki krążownik

Choć termin „szybki krążownik” odnosi się raczej do marynarki wojennej, to idealnie pasuje także do BMW K1600GT. Z dwóch istotnych powodów.

Przede wszystkim dlatego, że K1600GT jest piekielnie szybki. Moc 160KM rozwijana jest przez silnik o pojemności skokowej 1649cc z perwersyjną łatwością. Poprawiona skrzynia biegów już nie budzi całej okolicy, gdy rano wrzucasz jedynkę, a dzięki zmieniarce biegów jesteś w stanie uzyskać przyspieszenie właściwe dla motocykli stricte sportowych. Osobiście najbardziej lubię średni przedział obrotów tego silnika. Mięsiste buczenie dobiegające spod owiewek nie pozwala ci zapomnieć, że to nie jest zwykły motocykl, taki jak wiele innych. Mocy jest dużo i jest ona na zawołanie. Autostradowe przeloty można pokonywać sprintem na poziomie 180-200 km/h i to bez specjalnego wysiłku ze strony motocykla, czy jego załogi.

Dziś nie ma już większego sensu dywagować nad skutecznością układów elektronicznych, bo spisują się one znakomicie. Kontrola trakcji DTC pozwala wcześnie i mocno otwierać gaz. Nawet bez niej przyczepność wytwarzana przez opony i podwozie jest fenomenalna, przez co interwencję elektroniki zobaczycie bardzo późno, lub w sytuacji, gdy zrobicie coś nierozsądnego. ABS Pro to ciekawe zagadnienie. Ciężko ocenić kiedy zaczyna on działać, ale zdecydowanie warto mieć go ze sobą. To rozwiązanie poprawia tempo i pewność siebie kierowcy.

Choć zgodny z normą Euro4 piec zapewnia świetne osiągi, z dwóch trybów jazdy wolę ten spokojniejszy. W trybie „Road” K1600GT oferuje idealną dynamikę do ekspresowego przemieszczania się po krętych andaluzyjskich drogach, na których miałem przyjemność zapoznać się z nowym wcieleniem sześciocylindrowca. Przyjemna reakcja na gaz, bardzo duży zapas mocy, ale jednocześnie pełna kultura i zero nerwowości. To właśnie przy tego typu dynamicznej jeździe docenicie również poprawę aerodynamiki i lepszą osłonę kierowcy i pasażera przed pędem powietrza. W chwili gdy jednak przełączycie na tryb „Dynamic” szybko przekonacie się o zasadności drugiego powodu, dla którego do tej Beemki pasuje określenie „szybki krążownik”. Bo to nadal krążownik.

Tryb „Dynamic” nie tylko zmienia charakterystykę silnika. Dzięki systemowi ESA II (Electronic Suspension Adjustment) „utwardza” się również zawieszenie, przygotowując pojazd do dynamiczniejszej jazdy. Pomimo tego K1600GT szybko dochodzi do punktu, gdzie próba szybkiej jazdy przestaje sprawiać przyjemność. Motocykl reaguje gwałtownie na dodanie gazu, szczególnie w górnym zakresie obrotów i pomimo znacząco mocniejszego odkręcania, wcale nie jedziecie znacząco szybciej. To wszystko przez zawieszenie, które pomimo zmiany charakterystyki nie radzi sobie z masą wozu i nie przepada za agresywną jazdą. Do jego działania zaczyna wkradać się nerwowość i niestabilność. Motocykl „lubi” zabujać na nierównych łukach, a w samym sterowaniu czuć lekką podsterowność, o co zresztą trudno winić motocykl. To naturalna konsekwencja szybkiej jazdy ciężkim jednośladem.

Nawet jeśli BMW K1600GT ma swoje ograniczenia w kontekście dynamicznej jazdy, to oceniam ten motocykl jako najlepszy obecnie dostępny na rynku szybki turystyczny krążownik. Kombinacja mocy, dynamiki i komfortu wyprzedza konkurencję o pokolenie. Dodajmy do tego, że maszyna prezentuje się znakomicie, jest bardzo funkcjonalna, a jakość wykonania nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Tak wygląda definicja poziomu Premium.

Z ziemi niemieckiej do polskiej

Dobrze wyposażone BMW K1600GT to wydatek w Polsce na poziomie 110 000 zł. To dużo, z drugiej jednak strony trudno na rynku o realną alternatywę. Jedynym dostępnym sześciocylindrowcem do turystyki jest Honda Gold Wing, ale… w Polsce nie można już jej kupić. Pozostała konkurencja? Tylko cztero, albo trzycylindrowa. Zdaję sobie sprawę z faktu, że ocenienie tak kompleksowego produktu jak motocykl przez pryzmat ilości cylindrów może wydawać się mało sprawiedliwe, ale faktem jest, że z dużych modeli turystycznych w Polsce K1600GT sprzedaje się najlepiej. I nie jest to przypadek.

Plusy dodatnie:
– moc i kultura pracy jednostki napędowej
– komfort + wyposażenie dodatkowe
– dopracowana elektronika
– jakość wykonania

Plusy ujemne:
– waga
– cena

Dane techniczne:

ModelBMW K1600GT MY 2017
SilnikChłodzony olejem/cieczą 6-cylindrowy silnik 4-suwowy, cztery zawory na cylinder
Średnica cylindra/skok tłoka72mm / 67,5 mm
Pojemność1,649 cm3
Moc znamionowa118 kW przy 7,750 obr/min.
Maks. moment obrotowy175 Nm przy 5,250 obr/min.
Stopień sprężania12,2 : 1
ZasilanieElektroniczny wtrysk do kolektora ssącego / cyfrowe sterowanie: BMS-K+ z odcięciem dopływu paliwa, podwójny zapłon
PaliwoBenzyna bezołowiowa super(plus), liczba oktanowa 95-98 (RON) (regulacja przeciwstukowa; podane osiągi przy 98 RON)
Tryby pracyRoad, Dynamic, Rain
Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalnaPonad 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h4,5 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h5.7 l/100 km
Rodzaj paliwaBenzyna bezołowiowa super, o minimalnej LO 95
Instalacja elektryczna
AlternatorAlternator trójfazowy 580 W
AkumulatorTyp 12 V/19 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
SprzęgłoSprzędło jednotarczowe, suche, hydrauliczne
Skrzynia biegówSześciostopniowa skrzynia biegów, zmieniana nożnie z śrubowymi kołami zębatymi
NapędWał Kardana
Zawieszenie/Hamulce
RamaDwuczęściowa rama – przednia i tylna, z częścią obejmującą silnik
Zawieszenie przedniego kołaBMW Motorrad telelever; średnica stojaka przykołowrotkowego 41 mm, centralna rozpórka, ESA II
Zawieszenie tylnego kołaOdlewane z aluminium jednoczęściowy widelec z wahaczem BMW Motorrad paralever, ESA II
Skok zawieszenia przód/tył125 mm/135 mm
Rozstaw kół1680 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy108,4 mm
Kąt nachylenia główki ramy62,2°
KołaOdlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód3.50 x 17″
Rozmiar obręczy, tył6.00 x 17″
Opony, przód120/70 ZR 17
Opony, tył190/55 ZR 17
Hamulce, przódHamulec dwutarczowy, pływające tarcze, Średnica 320 mm, zaciski czterotłoczkowe
Hamulce, tyłHamulec jednotarczowy, Średnica 265 mm, Zestaw podwójny przewodów w stalowym oplocie
ABSBMW Motorrad ABS  Pro
Wymiary/masy
Długość2,324mm
Szerokość (z lusterkami)1,000 mm
Wysokość (bez lusterek)1,440 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia810/830 mm
Szerokość kanapy, masa bez obciążenia1,830/1,870 mm
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1)319 kg
Masa sucha 2)295 kg
Dopuszczalna masa całkowita540 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym)209 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa24.0 l
Rezerwa paliwaOkoło 4.0 l

 

 

 

 

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również:

  • Michał Rytel

    W k1600 robią wrażenie też światła! Jazda nocą staje sie przyjemnością. Kojażycie czy jakiś producent robi coś podobnego do adaptive lights z BMW?