Yamaha_XSR900_

Polski rynek motocykli 2016 – raport

To był dobry rok dla importerów i dealerów dwóch kółek, bo rynek motocykli w sezonie 2016 urósł do wartości dawno w Polsce nie notowanych. Dziś pokażemy Wam jak wygląda to na konkretnych liczbach.

Gdy rzucicie okiem na dane za poszczególne miesiące roku 2016 szybko okaże się, że wynik całego sezonu „zrobiony” został w grudniu. W ostatnim miesiącu roku zarejestrowano 5 129 motocykli, czyli ponad 2,5 razy więcej niż w grudniu rok wcześniej (+158%) i ponad 8,5 razy więcej (+775,3%) niż w listopadzie.

Rynek_motocykli_rok_2016

O co chodzi? Całe to poruszenie związane jest ze zmianą przepisów homologacyjnych – z dniem 1 stycznia 2017 roku pojazdy kategorii L3e, L4e, L5e, L7e muszą spełniać wymagania normy emisji spalin Euro 4. (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dn. 15 stycznia 2013r.). Za sprawą zapisów zawartych w tym samym rozporządzeniu z podobną sytuacją (wysokim wzrostem rejestracji) mieliśmy do czynienia w grudniu ubiegłego roku. Tylko wtedy dotyczyło to w większej mierze motorowerów (wprowadzono obowiązek posiadania automatycznego włącznika oświetlenia). Innymi słowy dealerzy posiadający pojazdy nie spełniające nowych przepisów rejestrowali je, aby od nowego roku problemów z rejestracją nie mieli klienci. Oficjalnie zarejestrowane maszyny u dealera będą sprzedawane jako używane, ale w praktyce będą to nowe motocykle, bez przebiegów. W sumie w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 49 734. Poziom ten jest niższy o 8,4% niż w 2015r. (-4 563 szt.).

Rynek_motocykli_2016

Rynek motocykli

Od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 25 844 motocykli, 8,3% więcej (+1 974 szt.) niż w 2015 roku i ogólna ocena pozostaje pozytywna. Dla poszczególnych marek mijający sezon był jednak zróżnicowany.

Nowe* MOTOCYKLE – ranking marek – 2016 narastająco
PozycjaMarkaStyczeń-Grudzień
2016Udział %2015Udział %% Zmiana
1ROMET MOTORS556121,52%564423,64%-1,5%
2JUNAK409415,84%409317,15%0,0%
3ZIPP22658,76%15366,43%47,5%
4YAMAHA19877,69%19668,24%1,1%
5HONDA16706,46%15216,37%9,8%
6BMW11824,57%11414,78%3,6%
7KYMCO10684,13%11314,74%-5,6%
8KTM7823,03%6472,71%20,9%
9KAWASAKI6952,69%6092,55%14,1%
10SUZUKI6902,67%6402,68%7,8%
RAZEM 1-101999477,4%1892879,3%5,6%
POZOSTAŁE MARKI585022,6%494220,7%18,4%
RAZEM25844100%23870100%8,3%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto – nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata

Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostał Romet Motors (5 561 szt.). Utrzymującą się w ciągu roku stratę zniwelował do -1,5%. Skupił 21,5% rynku, o 2,1 pkt. procentowego mniej, niż przed rokiem. Następny w tabeli wyników jest Junak (4 094 szt.), który zarejestrował o jeden motocykl więcej, niż rok wcześniej. Jego udział w rynku wynosi 15,8%. Trzecią pozycję z wynikiem 2 265 szt. (+47,5% r/r, +729 szt.) zajmuje Zipp, który odnotował największy wzrost rejestracji wśród dziesięciu najpopularniejszych marek. W pierwszej dziesiątce oprócz Rometa tylko Kymco (-5,6%), pozostające na siódmej pozycji, odnotowało spadek rejestracji w porównaniu z rokiem 2015.

Damian Piotrowski, Manager Produktu, Romet: Sezon 2016 w branży motoryzacyjnej to przede wszystkim stabilizacja po wzroście sprzedażowym 2014-2015 spowodowanym zmianami w uprawnieniach do kierowania motocyklami małych pojemności. Jednocześnie dało się odczuć pobudzenie w branży części i akcesoriów spowodowane większym popytem na motocykle. Rosnąca moda na motocykle sprzyja branży i ją buduje. Romet nieprzerwanie jest liderem sprzedaży od 2007 roku i zdajemy sobie sprawę że kreujemy trendy i tworzymy tą modę. Dlatego też na przyszły rok przygotowujemy zupełnie nową kolekcje motocykli zrywająca z dotychczasowymi schematami. Przygotowując kolekcje na 2017 postawiliśmy przede wszystkim na jakość i technologię. Elektroniczne wtryski paliwa oraz zawansowane układy hamulcowe od sprawdzonych dostawców sprawiają, że sprostaliśmy nowym normom homologacyjnym. W naszej ofercie pojawi się cały przekrój motocykli. Najciekawsze w naszej ocenie mogą okazać się: bezkompromisowy, budzący nostalgiczne skojarzenia Classic 400 Cafe Racer, sprawdzony podczas trudów zeszłorocznej wyprawy, wszędobylski ADV 400, czy też nowoczesny i bogato wyposażony naked Dvision 125 FI o charakterze miejskiego sportowca. Pojawi się również kontynuacja bestseleru ADV125FI Pro oraz SCMB 125, by styl był dostępny dla większej liczby odbiorców. W sezon 2017 patrzymy z optymizmem, bo łączy nas pasja do jednośladów.

Polacy lubią 125-tki

W całym roku zarejestrowano 19 136 nowych maszyn z silnikami do 125cm3 (+8,3% r/r). Ich udział w całym rynku był identyczny jak w roku 2015 roku: 74%. Polacy najchętniej sięgają po małe motocykle dostarczane przed popularne marki – Rometa, Junaka oraz Zippa.

Podzial_rynku_motocykli_2016

Joanna Grzanecka, manager marketingu Yamaha Motor Polska: W zeszłym roku jako branża odczuliśmy wyhamowanie gwałtownego wzrostu rynku nowych motocykli z 2015 roku, spowodowanego zmianą przepisów prawnych w zakresie uprawnień niezbędnych do prowadzenia pojazdów 125 cm3. Wprawdzie w grudniu rejestracje mocno podskoczyły i ostatecznie cała branża zamknęła rok zmianą +8,3% wg rankingu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego („Pierwsze rejestracje motocykli, grudzień 2015”) na podstawie danych CEP (MSW), jednak wiadomo, że wynikało to z wprowadzonej od 1 stycznia br. normy spalin Euro4. Nasza marka odnotowała lekki wzrost 1,1% w rejestracjach nowych motocykli w stosunku do poprzedniego roku. W tym roku spodziewamy się dalszego wzrostu podyktowanego dostępną szeroką gamą nowoczesnych jednośladów zarówno o pojemności 125 cm3, jak i dużych motocykli i skuterów spełniających normę Euro4. W ofercie na sezon 2017 prezentujemy liczne nowości, takie jak model klasy Supersport YFZ-R6, stylowy SCR950 czy drugą generację MT-09 z bestsellerowej rodziny MT. Mamy również premiery w segmencie maksiskuterów – X-MAX 300, nowy TMAX czy całkowicie nowy D’elight i odświeżony trójkołowiec Tricity.

W pozostałych segmentach pojemnościowych dominują już światowe marki. W przedziale 125 do 250cc ciągle pozycję lidera ma Romet, ale widać tutaj dużą tendencję spadkową, podczas gdy mocno urósł KTM coraz mocniej rozpychający się w drogowych małych pojemnościach. W przedziale 250-500cc KTM panuje niepodzielnie. Popularne Duki 390 i homologowane motocykle enduro serii 350 EXC-F i 450 EXC-F to podstawa tego wyniku. W przedziale pojemnościowym 500-750 rządzi Yamaha. Nikt z konkurencji nie znalazł recepty na model MT-07 i jego pochodne, które w ubiegłym roku znalazły 315 nabywców w naszym kraju. Duże pojemności to rewir BMW, które od lat jest tutaj niepokonane. Niemcy w tym roku ostatecznie wprowadzić mają do swojej oferty również maszyny z silnikami 310cc, co oznaczać może skuteczne zaatakowanie klientów sięgających obecnie po KTMy, Hondy i Yamahy.

Jakub_Rymkiewicz_Honda_Poland_Dla Hondy 2016 rok był dość specyficzny. W niewielkim stopniu odczuliśmy wpływ zmiany normy emisji spalin na EURO4 i nie mieliśmy potrzeby sztucznej rejestracji w grudniu, ponieważ zaawansowane pod względem technicznym silniki Hondy zaczęły już wcześniej spełniać rygorystyczne nowe normy. Natomiast duży wpływ miało trzęsienie ziemi w Japonii w kwietniu 2016, które zniszczyło najważniejszą fabrykę motocykli i w praktyce wyłączyło ją na 4 miesiące z produkcji. Aktualnie fabryka posiada już pełne moce produkcyjne i jesteśmy pewni, że będziemy w stanie dostarczyć nasze motocykle do wszystkich zainteresowanych. Królową w segmencie dużych motocykli jest oczywiście Africa Twin, która uzyskała szereg tytułów „Motocykla Roku” w wielu krajach Europy, w tym w Polsce. W ofercie na 2017 pojawił się wyczekiwany nowy CBR1000, obchodzący w tym roku 25lecie, a także bardziej klasyczne modele jak CB1100 (dostępny w dwóch wersjach) czy motocykle 650: CBR i naked CB. Sensacją wzbudzającą emocje jest całkowicie nowy pojazd, SUV na dwóch kołach: X-ADV, otwierający całkowicie nowe drzwi do segmentu, który jeszcze nie istniał. Nowoczesność i technologia – to motto, które będzie przyświecać Hondzie i nowości na ten sezon w pełni oddają ducha tej myśli.

Nowe MOTOCYKLE – ranking marek wg DCC – 2016 narastająco
Pojemność silnikaMarkaStyczeń-Grudzień
20162015Zmiana
r/r
2016
Udział %
2015
Udział %
<=125cm3ROMET MOTORS530952371,40%
JUNAK407740311,10%
ZIPP2265153647,50%
pozostałe marki748568689,00%
Suma <=125cm3
19136176728,30%74,00%74,00%
125cm3<poj.sil.<=250cm3ROMET MOTORS244407-40,00%
KTM1549660,40%
HONDA81801,30%
pozostałe marki179210-14,80%
Suma 125cm3<poj.sil.<=250cm3
658793-17,00%2,50%3,30%
250cm3<poj.sil.<=500cm3KTM31225024,80%
YAMAHA1549463,80%
HONDA1368265,90%
pozostałe marki406430-5,60%
Suma 250cm3<poj.sil.<=500cm3
100885617,80%3,90%3,60%
500cm3<poj.sil.<=750cm3YAMAHA4354057,40%
HONDA25222810,50%
SUZUKI2402380,80%
pozostałe marki45339714,10%
Suma 500cm3<poj.sil.<=750cm3138012688,80%5,30%5,30%
>750cm3BMW114811153,00%
HARLEY-DAVIDSON6125638,70%
YAMAHA53039633,80%
pozostałe marki1360119713,60%
Suma poj.sil.>750cm33650327111,60%14,10%13,70%
INNE121020,00%0,00%0,00%
RAZEM25844238708,30%100%100%

Marcin Posłuszny, District Manager Harley-Davidson CEE North: Rok 2016 był 5-tym z rzędu rokiem wzrostów sprzedaży dla marki Harley-Davidson.  Zgodnie z naszymi przewidywaniami, rynek dużych motocykli urósł w rejestracjach o blisko 10%, a my odnotowaliśmy podobny wzrost wobec roku 2015. Cieszy nas niesłabnąca popularność motocykli Touring, które w naszym przypadku stanowią blisko jedną piątą sprzedaży i od kilku lat – jako jedyna rodzina motocykli Harley-Davidson – odnotowują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży rok do roku. Rok ten był rokiem sukcesów i świetnych projektów marki Harley-Davidson w Polsce.

Motocykle używane

Do Polski trafiło w ubiegłym roku blisko 60 tysięcy motocykli używanych. Mamy świadomość tego, że stan techniczny wielu tych pojazdów stoi pod dużym znakiem zapytania, ale faktem pozostaje również to napływ maszyn z drugiej ręki buduje wiele obszarów motocyklowego rynku. Dla warsztatów, sklepów sprzedających odzież i akcesoria motocyklowy nie robi żadnej różnicy czy ich klient przyjechał do nich motocyklem nowym, czy kilku letnim. W oby przypadkach kask, filtr powietrza i blokada antykradzieżowa działają tak samo. Z satysfakcją odnotowujemy również, że stan maszyn trafiających do Polski z roku na rok poprawia się, a klienci stają się coraz bardziej świadomi i coraz bardziej wybredni.

 Pojazdy używaneGRUDZIEŃ zmianaROK NARASTAJĄCO
STYCZEŃ-GRUDZIEŃ
 zmiana
2016201520162015
 MOTOCYKL      2 482      2 04821,2%     57 454     58 252-1,4%
 MOTOROWER         411         869-52,7%     10 121     12 906-21,6%
 RAZEM      2 893      2 917-0,8%     67 575     71 158-5,0%

Rynek motorowerów

W grudniu zarejestrowano 652 (-80,7% r/r, -2 722 sztuk) nowych motorowerów. Tak duża różnica wynika z wysokiej bazy odniesienia, jaka miała miejsce rok wcześniej. Obserwowaliśmy wówczas nadzwyczajny dla tej pory roku wzrost rejestracji, podyktowany zmianą przepisów homologacyjnych z końcem 2015 roku. Jeśli pominąć ten wyjątkowy wynik ( z grudnia 2015r.), to poziom z ostatniego grudnia jest na tym samym poziomie co w latach 2012-2014. W całym 2016 roku przybyło 23 890 motorowerów (-21,5% r/r, -6 537). Tak jak przewidywaliśmy wcześniej rok 2016 był ósmym z rzędu rokiem ze spadkiem.

Joanna Grzanecka, manager marketingu Yamaha Motor Polska: W segmencie motorowerów do 50 cm3 sytuacja nadal jest trudna. Zeszły rok przyniósł spadek w branży o kolejne 21,5% i nie wydaje się, aby sytuacja uległa poprawie w tym roku. Nasza sprzedaż motorowerów jest skierowana głównie na rynek B2B.  Podobnie wygląda sprzedaż w segmencie pojazdów ATV – do czasu uzyskania fabrycznej homologacji nie planujemy jej zwiększania. Wyjątkiem jest pojazd side-by-side przeznaczony do użytku rajdowego, który cieszy się coraz większym powodzeniem na naszym rynku.

W rankingu marek po dwunastu miesiącach na czele Romet Motors (8 136 szt.), którego sprzedaż spadła o 27%. Udział tej marki mimo, że zmniejszył się do 34,1%, gdy przed rokiem wynosił 36,6%, nadal jest dominujący. Następny jest Zipp (4 653, -8,0% r/r), ktory zajął niecałą 1/5 rynku a za nim Junak (3 498, -29,4%) z udziałem 14,6%. W pierwszej dziesiątce znajdują się też marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY i TORQ).

Nowe MOTOROWERY – ranking marek – 2016 narastająco
PozycjaMarkaStyczeń-Grudzień
2016Udział %2015Udział %% Zmiana
1ROMET MOTORS813634,06%1114036,61%-27,0%
2ZIPP465319,48%505516,61%-8,0%
3JUNAK349814,64%495416,28%-29,4%
4TAOTAO14506,07%12364,06%17,3%
5JONWAY9934,16%770,25%1189,6%
6WONJAN7122,98%7552,48%-5,7%
7KYMCO7032,94%8662,85%-18,8%
8BARTON6922,90%3661,20%89,1%
9TORQ6442,70%00,00%
10DAFIER4211,76%3221,06%30,7%
RAZEM 1-102190291,7%2477181,4%-11,6%
POZOSTAŁE MARKI19888,3%565618,6%-64,9%
RAZEM23890100%30427100%-21,5%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto – nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze  niż 3 lata

Od stycznia do grudnia 2016r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 10 121 (-21,6% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trojka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: Peugeot (1 612, -13,8% r/r), Piaggio (1 232, -12,0% r/r) oraz Yamaha (847, -25,5% r/r).

Wnioski

Polski rynek motocykli kolejny rok  rzędu rozwija się. To dobra wiadomość. Z drugiej jednak strony widzimy też kilka niepokojących zjawisk.

Pierwsze, którego się spodziewaliśmy, to że po dwóch latach obowiązywania liberalnych przepisów dotyczących motocykli 125 wzrost ich sprzedaży wyhamuje. Tak też się dzieje. Zanim część osób kupujących 125cc przesiądzie się na coś większego, może minąć trochę czasu.

Drugie niepokojące, przede wszystkim dla importerów, zjawisko to mniej lub bardziej deklarowana niechęć do kupowania nowych pojazdów. Składa się na to kilka czynników i nie zawsze chodzi tutaj o zamożność obywateli. W Polsce świetnie sprzedają się nowe samochody i wiele innych dóbr o dużej wartości, a nowych motocykli w naszym kraju  wyjeżdża z salonów tyle ile w czterokrotnie mniejszych Czechach. Większości polskich motocyklistów zakup nowego motocykla kojarzy się przede wszystkim z dużą utratą wartości w pierwszych 2-3 latach jego posiadania. Niestety z autopsji wiemy, że większość dealerów w naszym kraju nie potrafi przekierować uwagi klientów z kosztów na (bezdyskusyjne) korzyści płynące z kupna nowego pojazdu. Pozostaje mieć nadzieję, że w kolejnych latach będzie się to zmieniało, z korzyścią dla całej branży.

Powoli nawet w Polsce zaczyna być widoczny trend zwiększania się średniego wieku motocyklistów i dosyć opornego napływu świeżej krwi do środowiska. Pozytywnym tego efektem jest to, że motocykliści przestają się powoli kojarzyć reszcie społeczeństwa z małolatami narażającymi życie swoje i innych, z drugiej jednak strony w dłuższej perspektywie może być to czynnik silnie ograniczający wzrost rynku.

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również: