BMW_eCall_system_wlacznik

SOS – BMW eCall działa już w Polsce

Od czwartku ubiegłego tygodnia działa w Polsce system SOS, czyli BMW eCall. Niemiecki producent już w ubiegłym roku zaprezentował automatyczny system powiadamiania o zagrożeniu do swoich motocykli, będący częścią kompleksowego systemu BMW Connected Ride. Informuje on w sposób automatyczny i autonomiczny o podejrzeniu zajścia wypadku oraz dzięki wykorzystaniu modułu GPS wskazuje miejsce, gdzie doszło do wypadku.

System taki będzie obowiązkowy w samochodach od roku 2018, ale BMW już teraz oferuje go jako opcję także w swoich motocyklach. Początkowo BMW eCall działał tylko w Niemczech, ale stopniowo jego funkcjonowanie rozszerzane jest na kolejne kraje Unii Europejskiej. Od 9 lutego 2017 z pomocy BMW eCall można korzystać również w Polsce.

BMW_eCall_system_czujniki_osprzet

System wykorzystuje do swojej pracy zestaw standardowych akcelerometrów i czujników pochylenia, które wraz z danymi z komputera pokładowego (podającego np. prędkość pojazdu w chwili zdarzenia) będą w stanie ocenić czy doszło do poważnego wypadku, czy też do niegroźnego przewrócenia motocykla. O zajściu informowane będzie specjalne call centre BMW, które informację o wypadku przekazywało będzie natychmiast do właściwych służb. Terytorium polski obsługiwane jest przez centralę zlokalizowaną w Berlinie

W przypadku wykrycia poważnego wypadku powiadomienie generowane będzie automatycznie. Informacja o wysłaniu sygnału ratunkowego wyświetlana będzie na tablicy przyrządów motocykla (zakładając oczywiście, że będą one nadal działały). Uruchamiany będzie także sygnał akustyczny, a kierowca nie będzie w stanie odwołać wezwania.

W przypadku drobniejszych kolizji, czy też przewrócenia motocykla sygnał będzie uruchamiany 25 sekund po wykryciu zdarzenia. W takim przypadku kierowca będzie miał możliwość odwołania sygnału ratunkowego specjalnym przyciskiem SOS ulokowanym pod specjalną osłoną na prawej stronie kierownicy.

Pomoc będzie można wezwać również manualnie – chociażby do zauważonego na drodze wypadku innego pojazdu. Wystarczy nacisnąć przycisk SOS i nawiązać połączenie głosowe wykorzystujące mikrofon i głośnik wbudowane w motocykl. System wymaga dostępu do sieci komórkowej i jak twierdzi BMW kierowca będzie mógł porozumiewać się w swoim ojczystym języku z call centre. Motocykle identyfikowane są po numerze VIN. Gdy kierowca motocykla łączy się z centrum operacyjnym, po drugiej stronie odzywa się operator mówiący w języku kraju, na który sprzedawany był jednoślad.

Niemcy twierdzą, że wcześniejsze dotarcie przez służby medyczne do poszkodowanych w wypadkach drogowych mogłoby uratować w Europie nawet 2500 istnień.

BMW_eCall_system_schemat_

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również: