Brembo_Master_Cylinder

Potężna akcja serwisowa Brembo

Najpierw były pogłoski, potem pierwsze publikacje, a teraz mamy oficjalne stanowisko koncernu Brembo. Włoski gigant ma niemałe problemy, ponieważ jak się okazuje, jedna z najpopularniejszych pomp hamulcowych może mieć defekt. Chodzi o model pompy PR16 łączony często z topowymi zaciskami M50, a usterka może prowadzić do potencjalnie katastrofalnych konsekwencji.

Początkowo problem miał dotyczyć dwóch modeli Aprili: RSV4 i Tuono 1100 z 2017 roku. Szybko jednak okazało się, że lista modeli jest znacznie dłuższa i obejmuje 299 Panigale, Panigale R, Monster 1200, Multistrada 1200/1260, XDiavel S, czy chociażby Scramblera 800 Café Racer.

Wczoraj Brembo wystosowało oficjalne oświadczenie i już wiadomo, że jest gorzej, niż wydawało się na początku akcji. Znacznie gorzej. Wadliwe pompy instalowane były w całej gamie motocykli europejskich producentów. Pompy można było także kupić na rynku wtórnym, choć nie był to bardzo popularny produkt w aftermarketowej gamie Brembo. W samych Stanach Zjednoczonych akcją objętych jest według wstępnych szacunków aż 10 000 motocykli.

Zagrożenie jest realne. Pęknięcie tłoczka prowadzić może do gwałtownego i niekontrolowanego spadku ciśnienia w układzie hamulcowym z wiadomymi konsekwencjami. Szczególnie narażone na uszkodzenia są pompy eksploatowane na torze, takie gdzie często do akcji wkracza ABS, lub pompy które zostały uderzone, np. w czasie wywrotki. Ryzyko pęknięcia tłoczka ocenione jest w dokumentacji amerykańskiej National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) na 1% w przypadku motocykli Aprilii dostarczonych do USA.

Z właściwym sobie tupetem Włosi z Brembo zarzucają prasie publikowanie błędnych informacji, choć gdyby nie działania prasy, to informacja ta z pewnością nie zostałaby nagłośniona przez koncern, ani jego biznesowych klientów. Całość oświadczenia znajdziecie poniżej.

Brembo SpA, lider w dziedzinie produkcji tarczowych systemów hamulcowych do pojazdów, po niedawnym opublikowaniu niektórych artykułów przez międzynarodową prasę zawierających błędne informacje, wskazuje, że:

Dzięki ciągłemu monitorowaniu jakości procesach produkcyjnych, odkryto możliwość uszkodzenia tłoczka przedniej promieniowej pompy hamulcowej (średnica 15 mm i 16 mm), sprzedawanego między 2015 a 2017 r. i montowanego w niektórych modelach motocykli.

Producentami dotkniętymi tym problemem są:
Aprilia
Ducati
KTM
MV Agusta
TM Racing
Moto Morini
Horex

Akcja nie dotyczy innych producentów ani innych pomp, w tym pomp hamulcowych sprzedawanych jako zestawy akcesoryjne w sieci dystrybucji Brembo.

Firma Brembo natychmiast poinformowała producentów o problemie, aby właściciele wyszczególnionych wyżej marek motocykli mogli zostać poinformowani i zaproszeni do wymiany części w najbliższym punkcie dealerskim.

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również: