Ratownicze_BMW_Motorrad_

Motocykle ratownicze BMW debiutują w Poznaniu

Na tegorocznym Motor Show w Poznaniu zadebiutowały motocykle ratownicze BMW. Dwa pojazdy pokazane na stoisku BMW Motorrad, konkretnie modele R1200GS i F700GS ilustrują jak powinien wyglądać motocykl ratowniczy przygotowany do niesienia skutecznej pomocy wszędzie tam, gdzie liczy się czas dotarcia do poszkodowanego.

Sam pomysł aby wykorzystać motocykle ratownicze w systemie ratownictwa medycznego nie jest nowy. W Polsce ratownicy medyczni korzystają z jednośladów już od 15 lat, a zachęciły ich do tego doświadczenia ratowników pracujących w krajach Europy Zachodniej. W dużych aglomeracjach motocykl jest najszybszym środkiem dotarcia do poszkodowanego. Poza brakiem noszy, wyposażenie motocykla ratunkowego nie różni się od wyposażenia karetki Specjalistycznej i Paramedycznej , dzięki czemu ratownik jest w stanie udzielić na miejscu skutecznej pomocy. W przypadku gdy konieczny jest transport do szpitala, zadaniem ratownika jest profesjonalnie ustabilizować stan poszkodowanego do czasu przyjechania klasycznej karetki do transportu pacjenta.

Jednoślad w ratownictwie medycznym jest niezbędnym uzupełnieniem systemu pozwalającym dotrzeć ratownikowi w miejsca niedostępne dla pojazdów czterokołowych – przekonuje Tomasz Rogiński, ratownik medyczny ze stacji pogotowia ratunkowego w Gdańsku. Czas dotarcia oraz możliwość przejechania przez zatłoczoną aglomerację w przypadku motocykla ratunkowego ulega znacznemu skróceniu. Nasze doświadczenie wskazuje, że w około jednej trzeciej wyjazdów jesteśmy w stanie udzielić poszkodowanemu wystarczającej pomocy. Dzięki temu klasyczne zespoły ratownictwa medycznego mogą zostać zadysponowane do innych zdarzeń.

Motocykl_ratowniczy_BMW_F700GS_

Skuteczność ratowników motocyklowych na tyle spopularyzowała ich obecność w dużych miastach, że ich obecność w systemie ratownictwa medycznego doczeka się regulacji. Nowelizacja ustawy o państwowym ratownictwie medycznym procedowana obecnie w parlamencie zakłada włączenie motocykli ratunkowych do systemu państwowego ratownictwa medycznego. Zgodnie z projektem noweli w aglomeracjach powyżej 200 tysięcy mieszkańców dysponent zespołów ratownictwa medycznego będzie zapewnić do zabezpieczenia swojego terenu działania przynajmniej 1 motocykl ratunkowy. W aglomeracjach powyżej 400 000 nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwać będą musiał przynajmniej 2 motocykle.

Wieloletnie doświadczenia polskich ratowników medycznych korzystających z motocykli wskazują, że czas dotarcia do pacjenta w mieście jesteśmy w stanie skrócić nawet o 15 minut w stosunku do klasycznej karetki. Na dystansie do 70 km jadąc autostradą jesteśmy także szybsi od śmigłowców ratowniczych – twierdzi Dariusz Helios z firmy Medical Transport.

Warto zauważyć, że dzisiejsze motocykle są świetnie przygotowane do tej pracy jako maszyny ratunkowe. Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy takie jak ABS, czy układ kontroli trakcji umożliwiają bezpieczne przemieszczanie się ratownika niezależnie od warunków atmosferycznych. Duża pojemność fabrycznie instalowanych kufrów umożliwia przewożenie pełnej gamy sprzętu medycznego, koniecznego do udzielania pierwszej pomocy i do stabilizowania pacjenta. Jednocześnie popularyzacja dwukołowych pojazdów ratunkowych jest dla stacji pogotowia ratunkowego znaczącą oszczędnością. Koszt profesjonalnego motocykla ratunkowego to około 100 tysięcy złotych. Klasyczna karetka to wydatek rzędu 350 tysięcy złotych.

Motocykl_Ratowniczy_BMW_R1200GS_

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również: