Borgo_Panigale_linia_montazowa

Ducati kusi młodych inżynierów

Włoskie fabryki motocyklowe borykają się z coraz większym deficytem wykwalifikowanej siły roboczej. Niedawno miałem okazję rozmawiać z jednym z inżynierów znanej włoskiej wytwórni i bardzo utyskiwał on na brak rąk do pracy. Mówimy tutaj o pracownikach każdego szczebla, począwszy od pracowników na liniach montażowych, aż do inżynierów w biurach projektowych.

Ducati bierze tymczasem sprawy we własne ręce. Włoska fabryka przygotowała dla studentów czwartego i piątego roku uczelni technicznych interaktywny kurs o nazwie Physics Laboratory in Motion. Jego zadaniem jest pokazanie branży motocyklowej jako atrakcyjnej ścieżki rozwoju zawodowego. Impreza odbyła się w fabryce Ducati w Borgo Panigale i organizowana jest przez Fundację Ducati.

Kurs odbywa się pod patronatem lokalnych uczelni, z których najważniejsze to Uniwersytet Bolonii (UniBO), Uniwersytet Modeny i Regionu Emilia (UniMoRe) oraz Regionalnej Szkoły Emilia – Romania. Zajęcia koncentrowały będą się na takich obszarach jak inżynieria, nauki komputerowe oraz fizyka. W czasie warsztatów Physics Laboratory in Motion przyszli inżynierowie mają możliwość zapoznania się z realiami pracy w firmach z sektora motocyklowego, począwszy od etapu projektowania motocykl, przez ich produkcję, aż po obsługę. Dla takich fabryk jak Ducati to szalenie istotne, aby zaprezentować się w dobrym świetnie jako pracodawca, bo północne Włochy to siedziba wielu znanych marek samochodowych. A wśród pracowników branży motoryzacyjnej panuje przekonanie, że to w firmach samochodowych można zarobić więcej, a kariera zawodowa ma tam lepsze perspektywy.

Co ciekawe uczelnie z regionu Emilia Romagna podkreślają, że nauki ścisłe oraz biegłość na polach technicznych i naukowych to integralna część dziedzictwa kulturowego tej części Włoch. Bez niego niemożliwa byłaby budowa takich marek jak Ducati, MV Agusta, Aprilia, Cagiva, Bimota, Gillera, Moto Morini, Beta, ale też samochodowych gigantów takich jak Fiat, Masserati, Lamborghini, Ferrari i wielu innych. Jeśli zabraknie inżynierów zainteresowanych pracą w tym segmencie – przyszłość ich wszystkich, a w szczególności marek motocyklowych, będzie zagrożona.

Linia_montazowa_Ducati_

Napisane przez

Moja przygoda z motocyklami cały czas meandruje. Dzięki temu miałem okazję ścigać się w wyścigach drogowych i brać udział w imprezach hard enduro. Kilka rzeczy pozostaje niezmiennych. Dwie najważniejsze z nich, to wiara w to, że w jeździe na dwóch kołach wciąż najbardziej istotny jest człowiek, a nie maszyna i technologia oraz fakt, że polski rynek potrzebuje porządnego motocyklowego on-line magazynu.

Możesz polubić również: